
Végre itt a jó idő, mehetünk sétálni. A friss levegő jót tesz a babának is. Több megoldás közül is választhatsz, mint a legkézenfekvőbb babakocsi vagy a testeden viselhető kendő, hordozó vagy akár kenguru. E sorokban a babakocsi választásban próbálok meg legjobb tudásom szerint segíteni.
A babakocsikat talán az ajánlott életkor szerint lehet a legkönnyebben két csoportra osztani. Újszülött babakocsi az első nagy csoport, amelybe már a szülést követően be lehet tenni a picit. Az ún. sport babakocsik pedig már akkor ajánlottak, ha a kisbaba stabilan tud és szeret is ülni (kb. 6-9 hónapos kortól). A sport babakocsik többsége is alkalmas arra, hogy a fáradt álmos baba fekvő pozícióban tudjon akár aludni is benne. Manapság a gyártók szeretnek komplex megoldásokat kínálni, így az újszülött babakocsihoz (ami lényegében a babakocsi váza rajta a mózeskosárral) ún. sportrészt is adnak, így kétfunkcióssá téve a babakocsit. Sőt, nem ritka, hogy ún. autós hordozó is készül a szetthez, így máris többfunkcióssá válik. Ha az autós hordozó (akár adapterrel) felhelyezhető a babakocsi vázára, akkor szép magyar szóval „travel system”-ről beszélhetünk, ami a legteljesebb megoldás.

Mire érdemes figyelni a babakocsi különböző részei kapcsán?

A babakocsi váza az alap szerkezet, amire rákerül a mózeskosár vagy a sportrész. A séta során ezt mozgatod. Mire figyelj?
- milyen anyagból készült (műanyag, fém). Ez határozza meg, hogy mennyire lesz tartós vagy nehéz.
- tömege. Nem mindegy, főleg ha elromlik a lift.
- összecsukható-e. Ha nem, ne vedd meg, csak ha gyűjtöd a régiségeket.
- összecsukási mechanizmus. Ma már általában egyszerű, de minden babakocsi gyártó szereti variálni. Általában 2-3 alkalom és rutinszerűen megy majd.
- mérete nyitott és összecsukott állapotban. Fontos, hogy beférjen oda, ahol a mindennapok során használnád vagy szállítanád (pl.: kocsi csomagtartója, opcionálisan lépcső, lift, kedvenc boltod stb.).
- van-e bevásárlókosara. Legyen.
- tolókar mennyire állítható. Elvárás, hogy állítható.

Kerekek. Ez ugyan a babakocsi vázának része, de annyira fontos, hogy kiemelem. Mire figyelj?
- Az első kerekek legyenek bolygósíthatóak (elforduljanak), állíthatóan. Ha bolygósítható, akkor könnyebb manőverezni, de ha rosszabb talajon tolnád a kocsit, akkor állítsd fixre és könnyebb a haladás.
- Minél nagyobb kerék, annál jobb terepképesség.
- A hátsó kerekek fékezhetőek legyenek.
- Gondold át, hogy többnyire hol használnád a babakocsit. Ha többnyire kemény, városi talajon (ahol előfordul üvegszilánk vagy egyéb éles tárgy), akkor inkább műanyag, ha inkább természetben/földúton, akkor gumikereket javaslok. Tipp: Utóbbi esetén érdemes biciklis boltban defekttűrő folyadékkal feltölteni.
- Ha sokat használod terepen, akkor legyen jó a rúgózása.

A mózeskosár az újszülött babakocsi elengedhetetlen része, amely a baba első 6-9 hónapját szolgálja ki. Főleg az első három hónapban nagyon fontos, hiszen a mózeskosár mindig fekvő pozíciója nagyon megnyugtató és kellemes pozíció a baba számára. Mire figyelj?
- összecsukható-e. Általában merev a fala, de ez nem feltétlenül baj. A kocsi csomagtartójába téve, jól pakolható.
- tömege. Itt sem mindegy.
- tartozik-e hozzá matrac. Általában igen, de külön is kaphatóak hozzá.
- mosható-e a huzat.
- jól szellőzik-e nyáron, huzatbiztos-e télen.
- adnak-e hozzá tartozékokat (esővédő, szúnyogháló, lábzsák).
- az autóban használható-e, mint autósülés. Általában nem. Ha igen, akkor szinte csak keresztben, ami sok helyet foglal.

A sportrész a babakocsi vázára tehető feltét, ami alapértelmezetten ülő pozíciót biztosít a gyermeknek. Ritkán vagy szinte soha nem kell a mózeskosárral együtt használni, hiszen ha a gyermek már nem „marad meg” a mózeskosárban, akkor a sportrészt kell használni. Mire figyelj?
- Elvárható, hogy mindkét irányba felhelyezhető legyen valamint rendelkezzen biztonsági övvel.
- tömege. mértéke fordítottan arányosan növeli az elégedettséget.
- méret. Kényelmesen férjen el benne az egyre nagyobbacska gyermek
- teherbírása. Legalább 15 kg-ig bírja, de ma már nem ritka a 20 kg feletti terhelhetőség sem.
- háttámla és lábtartó állíthatósága. Legjobb, ha vízszintesig dönthető, azért nem ritkán elalszanak még benne.
- karfa levehető-e. Jó, ha igen.
- milyen tartozékok járnak hozzá (esővédő, szúnyogháló, lábzsák).
- kupola: takarjon ha kell, de le is lehessen engedni

Autós hordozó ami az újszülött első ülése (bár ebben még nem igazán ül, hanem fekszik) a gépjárműben. Nem „szerves” része a babakocsinak, de praktikussági okokból csatlakoztatható a babakocsi vázra. Arra ügyeljünk, hogy túl sokáig ne legyen benne a gyermek, hiszen ebben a korban még a mózeskosár a megfelelő neki. Mire figyeljünk?
- Az autós hordozó 0-13 kg vagy i-Size0+ kategóriájú legyen.
- rendelkezik-e megfelelő szabvánnyal.
- belső biztonsági övvel rendelkezik-e
- saját szűkítő betétek is elérhetőek. Ami ahhoz kell, hogy az újszülött és a pl. 6 hónapos gyermek számára is biztonságos legyen az ülés.
- az autó biztonsági övével is beköthető-e vagy isofix talpra csatlakozik. Utóbbi praktikusabb és általában nagyobb biztonsággal bír, de növeli a beszerzési költségeket. Igaz később egy nagyobb kategóriájú gyerekülésnél is használható.
- milyen tartozékok csomagoltak a hordozó mellé (esővédő, szúnyogháló, lábzsák).
Nem könnyű eligazodni a ma már rendkívül széles újszülött babakocsi kínálatban. Általában több évig használjuk majd, főleg ha később több gyermek is születik. Remélem tudtam segíteni a választásban. :)
A következő részben írok majd a sportbabakocsikról és említem majd az iker- vagy testvérbabakocsik esetén, hogy szerintem mire érdemes figyelni.