Multivitamin kisokos: mi miért fontos?

Írta babaadmin 2016/06/22 0 hozzászólás

Ha tanácstalanul nézegeted terhességi multivitaminod címkéjét, most segítségedre sietünk egy vitamin kisokossal. Mi mire való? Olvasd el!

 

A-vitamin:

Hámvédő vitaminnak is nevezik, hiszen a bőr és szövetek épségéért felel, de ez a vitamin segíti a csontok (a fogak) zavartalan fejlődését is, a növekedést is. Emellett az A-vitamin a szem vitaminja is, hiszen a látás folyamataiért is felel. A-vitamin szükséges ahhoz is, hogy az immunfolyamatok megfelelően működjenek, és a fertőzésektől védve legyél.
Amit jó, ha tudsz: E-vitamin jelenlétében jobb az A-vitamin felszívódása.

 

B1-vitamin (tiamin):

Akár idegvitaminnak is nevezhetnénk, hiszen az idegrendszer és a szellemi frissesség fontos vitaminja. A B1 szíved, izmaid működésének őre is. 
Ez érdekes: Akinek B1-vitamin hiánya van, azt jobban szeretik a szúnyogok és más vérszívók is.

 

B2-vitamin (riboflavin):

A szénhidrát-, fehérje- és zsíranyagcserében van fontos szerepe, de a szöveti légzésben és a méregtelenítésben is részt vesz. A nyálkahártya épségét is elősegíti, így hiányában bőrproblémák jelentkezhetnek.
Tudtad? A riboflavint az élelmiszeripar is alkalmazza (E101): majonézekben például gyakran megtalálhatod.

 

B6-vitamin (piridoxin):

Aminosavak és fehérjék anyagcseréjében van kiemelt feladata, emellett részt vesz a zsíranyag cserében valamint a vérképzésben is. Biztosítja az idegrendszer megfelelő működését. Hallottál róla? A B6-vitamint egy magyar kutató, György Péter fedezte fel 1934-ben.

 

B9-vitamin (folsav):

A várandós édesanyák legfontosabb vitaminja. Már a terhesség korai szakaszában fontos a pótlása, hiszen az embrió gerincét, a velőcsövet lezáró folyamathoz nélkülözhetetlen ez a vitamin. Fontos feladatot lát el a fehérvérsejtek, vörösvértestek, vérlemezkék képzésében is. Emellett a gyomor-bélrendszer épségéhez is szükséges.
Jó, ha ezt is tudod: Ikertestvére a B12-vitamin, hiszen egymás működését szorosan támogatják.

 

B12 vitamin (kobalmin):

Részt vesz a fehérje- és szénhidrát anyagcsere-folyamatokban, és szerepet játszik a sejtosztódásban. A többi B-vitaminhoz hasonlóan hozzájárul az idegrendszer normál működéséhez.
Amit nem szeret ez a vitamin: a cukor, és édességek-ezek ugyanis nem tesznek jót a bélflórának, és így a B12 vitamin felszívódásának sem.

 

Biotin (H-vitamin):

Kén tartalmú vitamin. A szervezet anyagcsere folyamataiban vesz részt elsősorban. Szépség-tipp: ha szebb bőrt, körmöket és hajat szeretnél, figyelj a biotin-bevitelre!

 

C-vitamin (aszkorbinsav):

Nobel-díjas vitamin, hiszen felfedezése Szentgyörgyi Albert nevéhez kötődik. Fontos antioxidáns hatással bír. Az immunrendszer működését befolyásolja, de számtalan más feladatot is ellát: az íny védelméért, a ruganyos, feszes bőrért is felelős, de a lelki folyamatok, a psziché zavartalan működésében is fontos szerepet kap.
Jó, ha tudod: hazánkban az egyik legjobb C-vitamin forrás a csipkebogyó.

 

D-vitamin:

Erős csontok, egészséges fogak- ezek a D-vitamin jelszavai. A csontképződés folyamata mellett, a csontok gyógyulásáért is felelős és segít megelőzni a csontritkulást.
Egy kis érdekesség: A D-vitamin hiánya fogékonnyá tehet a fertőzésekkel szemben.

 

E-vitamin (tokoferol):

A szabad gyökök felhalmozódása ellen védi a szervezetet, elősegíti a sejtlégzést és megakadályozza a vérkeringési zavarok kialakulását.
Tudtad? Az E-vitamin a ráncok kialakulását is késleltetheti.

 

 

Néhány fontos ásványi anyag és nyomelem

 

 

Kalcium:

A csontok, fogak felépítése az egyik legfontosabb feladata. A véralvadásban valamint az idegrendszer működésében és az izom-összehúzódásban szerepet játszik.

 

Magnézium:

Az idegek és izmok működésében van fontos szerepe, terhesség alatt különösen oda kell figyelni pótlására! Részt vesz a fehérjék, zsírok, szénhidrátok lebontásában, a csontok felépítésében valamint a szív-és érrendszer működésében.

 

Foszfor:

A csontok és a fogak felépülésében fontos. Nagy jelentősége van a fehérje, zsír és szénhidrát anyagcserében is.

 

Vas:

Legfontosabb feladata az oxigén- és széndioxid szállítás. Részt vesz a vérképzésben és a sejtműködésben.

 

Jód:

A pajzsmirigy egészséges működéséhez szükséges. Az idegrendszer működésében és a szellemi egészség kialakításában is fontos szerepe van.

 

Réz:

Fontos szerepe van a vérképzésben és a központi idegrendszer működésében.

 

Cink:

Mintegy 70-féle enzim alkotóeleme. A vércukorszint-szabályozásban, a nemi fejlődésben és a növekedésben egyaránt szerepet játszik. Emellett kedvező hatással van a bőrre is.

 

Mangán:

Részt vesz a szénhidrát-és zsíranyagcsere folyamatokban, és szükséges a DNS és RNS képződéséhez.

 

 

Sokan nem tudják...

A terhességi multivitamint nem csak terhesség alatt érdemes szedni, hanem már a terhességre való felkészülés időszakában, sőt, a szoptatás hónapjai alatt is. Kielégítheted általa a szervezeted speciális, komplex vitaminigényét, ami nem csak a te szempontodból fontos, de a babád egészségére is pozitív hatást gyakorol.

 

 

 

 

Forrás: babaszoba.hu

Hozzászólás írása