Bomba alak a szoptatás alatt? - A nőgyógyász szakértő válaszol

Írta babaadmin 2016/04/06 0 hozzászólás

A kezdetben átvirrasztott sétálós, éneklős, ringatós éjszakák energiája megmarad és új célokat fogalmaz meg a kismama maga számára. Ebben a fázisban sok kérdés vetődik fel: Pl: Lehet-e sportolni, diétázni, úszni? Nem elég a szoptatás a fogyáshoz? Nem csökkenti-e majd a tejtermelést a hideg víz? Nem árt-e a mell bőrének a klóros víz? Szerencsére ezeknek a kérdéseknek nagy részéről született tudományos állásfoglalás. Ez sok nő számára öröm, míg mások számára szomorúság. Aki újra egészséges életmódot szeretne folytatni, az megteheti, ám a lustaságra nincs mentség.

 

Sportolás szoptatás alatt?

Már a várandósság alatt igazolódott, hogy a heti 3-4 alkalommal 45-60 percig végzett intenzív, jó oxigén ellátású sportolás csökkenti a várandósság szövődményeit és lerövidíti a szülést. Hasonló jó hatások a szoptatás alatt is megfigyelhetők. A 6 hetes kontrollig általában nemigen merül fel ez a kérdés és a szakma is csak a baba két hónapos korától ajánlja azt, hogy az anya a fogyáson gondolkozzon. A szoptatás önmagában is eléget 200-500 kalóriát, de azért az éhes kismamák gyakran könnyedén pótolják ezt a veszteséget. Ha valaki ezt az utat teljesen ki akarja használni, akkor annak gyakran kell szoptatni és érdemes 6 hónapon túl is folytatni, mert ekkor a baba már egyre több tejet követel. A tejtermelés csökkenésének elkerülésére napi 1500-1800 kalóriát érdemes bevinni a szervezetbe.

 

Mit sportoljon a szoptató anya? 

Az úszás sok izmot mozgat meg, ugyanakkor leveszi a gravitáció terhét a gerincről, nehéz „testrészekről”, nyugtatólag hat az idegekre, így nagyon jó testmozgás fajta. Megfigyelések szerint az úszás, és így a hideg víz nincs rossz hatással a tejtermelésre. A vízben található klór igen erősen szárító hatású, ezért érdemes minden mártózás után hamar lezuhanyozni. Akinek érzékeny a bőre, az zsíros krémmel védheti a bimbót, melyet később letörölhet. Az anya bőréről a gyermekbe jutó klórnak nincs jelentősége. Ha a baba is úszik, biztos, hogy több klóros vizet nyel le, de azt is figyelembe vehetjük, hogy a normál csapvíz és így az abból készített baba-ételek is tartalmaznak klórt. Még a búvárkodás sem ellenjavallt (ez persze kevesebbeket érint): bár a nitrogén ilyenkor felszaporodik a testben, merülés után hamar kilélegezzük, s ha a tejen keresztül a babába kerül, ő is könnyen megszabadul tőle. A megfelelő folyadék- és ion-pótlásra azonban mindenfajta sportnál vigyázni kell.

 

A testmozgás hatása a szoptató anyára 

50-75%-os fizikai terhelés után nincs kimutatható számottevő tejsavemelkedés. 100%-os terhelés után még 90 percig emelkedett értékek mérhetők, ezek azonban nincsenek negatív hatással a babákra. Bár egy 1992-es tanulmány szerint a 100%-os terhelés után a babák nagyobb része elutasította a lefejt tejet, de itt az etetéshez használt eszköz nem volt ismerős a babák számára és a tanulmányban résztvevő nők nem tapasztaltak változást a normál szoptatást illetően. Más tanulmányokban felvetették, hogy a testedzést követő fél órában érdemes a tejet lefejni és kiönteni. Indokként az szolgált, hogy ilyenkor a tejben nagyon lecsökken az immunanyagok mennyisége és ez esetleg veszélyeztetheti a gyermeket. Ezen írásban azonban szintén 100%-os fizikai terhelésnek tették ki a kismamákat és ez a terhelési szint semmiképp nem javasolt átlag esetben. A megizzadás után a bőr sósabb, ez zavarhatja a babákat, ez azonban a mell bő vízzel való lemosásával gyorsan orvosolható. A legutóbbi szakmai ajánlások szerint testedzés után nem indokolt várakozni a szoptatással, bár néhány egyéb szempontból a fordított sorrend talán megfelelőbb. Szoptatás után a baba nyugodtabb, így jobban lehetővé teszi az egyéb aktivitást. A mellek is könnyebbek lesznek, kevésbé zavaró az esetleges tejszivárgás. Érdemes a melleket jól megtámasztó melltartót viselni. A mellet érintő, ismétlődő mechanikai hatás (pl. súlyzó emelgetés) összenyomhatja, irritálhatja a kivezető csöveket ezzel csomóképződést okozva. Kezdődő tünetek esetén az ilyen aktivitást érdemes felfüggeszteni.

 

Diétázás szoptatás alatt? 

Ha valakinek a szoptatás nem elég a súlycsökkenéshez, lassú diéta megkezdhető. A heti fél kilogrammos súlycsökkenés igazoltan nincs negatív hatással a tejtermelésre. Az energia-bevitelt érdemes lassú lépésenként csökkenteni, így a negatív hatások jobban észlelhetők és megfordíthatók. A zsírszövet túl gyors leépülése méreganyagok felszabadulásához vezet, mely sem a mamának, sem a babának nem tesz jót.

 

Mire figyelj a diétázás alatt?

Fogyassz sok folyadékot. 
Sokszor, de inkább kevesebbet egyél. 
Az étrendedben kevés zsír és több fehérje szerepeljen. 
Edzésprogramodban csak kevés izomépítő gyakorlat legyen – ha kell kérd szakember segítségét! 
A szakértő személyes véleménye:
Tudom, hogy a mai nők nagy része a természetellenes karcsúságról és órási, gyönyörű mellekről álmodik, de ez a szemlélet rossz. Gazdasági érdekek miatt a szépségipar a nők egymással való versengését használja ki, és ez akár az egészség károsodáshoz is vezethet. Az anyaság nyomai, átmeneti hullámok, redők egyáltalán nem szégyellnivalók. S ha valaki éppen munkával akar ellenük tenni (nem a „szépség”, hanem az egészség érdekében) akkor az a nő még büszkébb lehet. Persze, nehéz az ösztönök ellen tenni (ezt férfiként elhihetik nekem). Ha mégsem sikerülne, akkor érdemes olyan csoportokat keresni, amelyekben hasonló helyzetben lévő nők, esetleg várandósok járnak. Egymás előtt így nem lesz mit szégyellni. A medence partján, most, hogy már itt a nyár, nyugodtan szabad napozni. A mell és mellbimbó leégését inkább csak a mama szenvedése miatt érdemes elkerülni.

 

Forrás: wellnesscafe.hu

Hozzászólás írása